Midt i en krisetid – Det er nu, I skal i offensiven

Danmark gik mere eller mindre i stå, da statsminister Mette Frederiksen (S) onsdag den 11. marts fra talerstolen i Spejlsalen på Christiansborg indledte med ordene “det, jeg vil sige her i aften, vil få store konsekvenser for alle danskere”. Og pludselig var der da også meget stille rundt om på landets arbejdspladser – herunder også vores

Men der kommer en tid efter Covid-19, og selvom der lige nu er fuld fokus på at få løst akutte problemstillinger og udfordringer hurtigt, så kan det blive endnu dyrere at miste blikket for virksomhedens fremtid på længere sigt:

 

The disruption of the current outbreak is shifting industry structures. Credit markets may seize up, in spite of stimulus. Supply-chain resilience will be at a premium. It may sound impossible for management teams that are already working 18-hour days, but too few are dedicating the needed time and effort to responses focused on the longer term.

Således skriver McKinsey & Company i deres executive briefing, “COVID-19: Implications for business” mandag den 16. marts.

Hvor paradoksalt det end kan lyde, så er det også en tid, hvor man som virksomhed kan handle og skabe grobund for succes. Analyser efter den seneste finanskrise viser, at de virksomheder, der efterfølgende klarede sig bedst, var dem, der under krisen turde gå i offensiven og gøre følgende: 

  • Investere i marketing for at fastholde kunder
  • Finde nye kunde-segmenter og bruge marketing på at udvide porteføljen
  • Tilpasse virksomhedens value proposition
  • Styrke medarbejderstaben ved at hyre de bedste fyrede

Den amerikanske kæde TJ Maxx, der forhandler tøj i den billigere ende, er et rigtigt godt eksempel. Mens de fleste af deres konkurrenter under finanskrisen skar ned på deres marketingbudgetter, så øgede TJ Maxx deres med 15 procent, som en del af en strategi om at tiltrække nye kunder, der var blevet påvirket af krisen. I 2009 kunne kæden afsløre, at 75 procent af de handlende i TJ Maxx ikke havde handlet der året før.

Vi ønsker hos Wunderkind ikke at nedtone, at corona-krisen skaber udfordringer for rigtig mange virksomheder – det gør den også hos os, og vi har også oplevet kunder træde på bremsen – men den skaber i høj grad også nye muligheder, og Danmark har brug for stærke virksomheder, der ser muligheder i krisetider.

#Staythefuckhome har givet vores digitale liv et yderligere boost, og mens jeg fra min hjemmearbejdsplads kan læse om øde gader i Aarhus’ centrum, så kan jeg samtidig se folk stå i kø ved den lokale GLS Pakkeshop, og Nemlig.coms varevogne pendulerer rundt i mine forstadsveje, mens virksomheden efter flere år med blodrøde tal nu slår den ene rekord efter den anden. Netmedier melder om fordoblede besøgstal, og det sociale liv vi ikke kan føre in real life udleves i endnu højere grad på de sociale medier – særligt Facebook.

Derfor er det også nu, at man som virksomhed for alvor skal styrke sin digitale tilstedeværelse – og det gælder både B2B- og B2C-virksomheder. Den måde, vi agerer på i denne krise, kommer nemlig til at sætte sig spor langt ind i fremtiden.

Vi anbefaler, at I tilpasser jeres kommunikation efter de tre hovedfaser, vi er på vej igennem, når det handler om Covid19: 

  1. Outbreak
  2. Possible crisis
  3. Recovery 

Det er sjældent, at vores samfund befinder sig i omstændigheder, der kræver krise tilgang til virksomhedens kommunikation. Ikke desto mindre er det vigtigt for både små og store virksomheder at forberede sig på de tre faser, de mest sandsynlige scenarier i hver fase, og hvordan I vil håndtere jeres kommunikation. 

Overordnet anbefaler vi lige nu, at virksomheder nedtoner traditionel marketing og øger fokus på content marketing, vel at mærke indhold der ikke er hardsell eller skal drive CTA, men indhold der er kundecentrisk. Fitnesscentre kan lave hjemmetrænings-videoer, teatre kan videostreame forestillinger, og bilforhandlere kan holde digitalt åbent hus. Se på jeres content som digital kundeservice i den næste periode. 

Og hvordan skal man så kommunikere digitalt? For os i Wunderkind Media er der ingen tvivl. Ønsker man at skabe værdifulde relationer med både eksisterende og nye kunder, så sker det bedst muligt gennem autentisk og troværdigt content. Indhold, der engagerer, informerer og underholder – det har vi brug for også i en krisetid.

Giv os et kald eller send en mail, hvis I har lyst til at høre mere om vores tanker om, hvordan vi kan hjælpe netop jeres virksomhed i denne krise.

Og pas på jer selv – og #staythefuckhome! 😉

Tre gode råd i krisen:

  • Kommuniker, kommuniker, kommuniker: Det kan godt være, at din virksomhed er lukket eller alle er sendt hjem på deres hjemmearbejdspladser, men dine kunder er der stadig. De er på Facebook, de er på LinkedIn, de er på Instagram, de læser eventuelle nyhedsbreve. Så kommuniker åbent og ærligt med dem om både udfordringer og succeser og giv dem indhold, der skaber værdi for dem.
  • Tænk nyt – og tænk mere digitalt: Brug krisen til at gøre din forretning endnu mere digital. Vi var allerede på vej derhen i forvejen – krisen har blot speedet processen op.
  • Skab fundamentet for fremtiden: Tænk langsigtet