Derfor skal du lade dine medarbejdere fortælle om din virksomhed

Det tager tid at opbygge troværdighed, men det hjælper ofte at benytte virksomhedens egne ressourcer til at nå målet.

Der er ikke noget quickfix til content marketing. Det tager lang tid at skabe tillid og relationer til sine kunder, som skal plejes helt efter bogen. Men du kan være med til at opbygge tillid til din virksomhed med en masse ressourcer, som er lige ved hånden – dine medarbejdere.
 
‘Make it personal’, skal det lyde. For når forbrugere leder efter et nyt produkt, bruger de over halvdelen af deres tid på at uddanne sig selv til at foretage et køb. At undersøge produkter og services online, spørge sine venner og bekendte til råds samt sammenligne priser fylder op mod 70 pct. af kunderejser – alt sammen før en forhandler eller leverandør kommer ind i billedet – viser en undersøgelse fra analysehuset Forrester.     
 
Derfor leder vi også i højere grad efter en relation, når vi shopper rundt på nettet. Hvis vi er i byen efter en service som eksempelvis rådgivning, hvor to til tre virksomheder umiddelbart tilbyder det samme kerneprodukt til samme pris, skal der noget mere til at overbevise os om, at vi skal vælge den ene rådgivning frem for den anden.
Her kan dine medarbejdere være en uvurderlig ressource, hvis de selv får lov til at fortælle om din virksomhed.   
  1. Når en virksomhed giver sine medarbejdere en stemme, bliver virksomheden mere troværdig.
  2. Dine medarbejdere kan være med til at vise, hvilken kultur og hvilke værdier der er i virksomheden.
  3. Dine medarbejdere bliver ambassadører for din virksomhed og kan fortælle, hvad de laver, og hvorfor de gør det, samt dele deres personlige oplevelser med at arbejde for virksomheden med dine kunder.
Ved at lade dine kunder se de rigtige mennesker bag kulisserne, der er med til at skabe de produkter eller services, som virksomheden tilbyder, kan du skabe tillid mellem dine kunder og virksomheden. Hvis din virksomhed i forvejen har et klart defineret formål og værdisæt – virksomhedens hvorfor – kan det understøttes af dine medarbejderes personlige fortællinger.

»Som mange kampagner, så har det det drevet en reel vækst i trafik og engagement – og det gælder både socialt og kommercielt.« Mark Parker, CEO i Nike, om kampagnen med Colin Kaepernick.

Forbrugere vælger i stigende grad virksomheder, der tager stilling. 64 pct. af forbrugere på verdensplan er ‘belief-driven buyers’, viser en undersøgelse fra den amerikanske PR-virksomhed Edelman – de vælger med andre ord virksomheder og brands, der harmonerer med deres egen verdensopfattelse på etiske og socialpolitiske spørgsmål. Det er 13 pct. flere end sidste år, hvor undersøgelsen fandt, at 51 pct. af forbrugerne valgte produktet på baggrund af virksomhedens stillingtagen.
 
Et godt eksempel er Nike, hvor et knæfald for nylig sendte sportsgigantens aktier på himmelflugt.
 
I 2016 knælede den amerikanske fodboldstjerne Colin Kaepernick fra NFL-klubben San Francisco 49ers under nationalsangen i stedet for at stå op med hånden på hjertet, som det er kutyme. Det skete i protest mod racediskrimination og trak overskrifter i hele verden. Han endte med ikke at kunne få et nyt job i NFL.
 
Til gengæld underskrev han i 2018 en kontrakt med Nike som det nye ansigt på deres ‘Just Do It’-kampagne. Trods en del kontrovers og nogle brændte Nike-sko resulterede det ifølge magasinet Fortune i en forøgelse af deres markedsværdi på næsten 40 mia. kr.
 
Så når din virksomhed i forvejen støtter op om dyrevelfærd, grøn omstilling eller noget helt tredje – så sørg for at få det meldt ud. Og hvem er bedre til det, end de medarbejdere, der får det til at ske.